Knittingbird's nest

Thursday, March 18, 2010

Vårsøg

Våren i Cambridge har jeg gledet meg til helt siden vi flyttet hit i august. Og nå er den her. Nordlending som jeg her har jeg egentlig ant den lenge, for allerede tidlig i februar kom det et vart grønt skjær over trærne, og de første hvite snøklokkene begynte å titte fram i skogbunnen rundt colleget hvor jeg pleier å jogge. Men nå er været mildt og deilig, og enda flere vårblomster farger bakken. Her er et lite stemningsbilde fra sist søndag da jeg og Lerke var ute og trillet tur:

Jeg vet ikke om det er våren som gjør det, men strikkeinspirasjonen min har også kommet litt tilbake. Først via denne lille Calorimetry'en, som mange i bloggosfæren strikket for noen år siden. Jeg brukte opp restene av det fantastiske Regia Kaffe Fassett-garnet, og fikk dette resultatet:

Jeg klippet av garnet på midten av pannebåndet og begynte på nytt i andre enden for å få mønsteret symmetrisk. For å kompensere for tynnere garn og pinner enn i oppskrifta la jeg opp noen ekstra masker, og pannebåndet ble mer enn stort nok. Dessverre syntes ikke mannen at dette var noe særlig lekkert til meg (og jeg var enig). Derfor ble det Lerke som fikk det, og jeg synes virkelig hun var mye finere enn meg i det.



Og så videre til dette her, som virkelig har gitt meg strikkelysten tilbake. Jeg strikket en skjerf-variant av en nydelig stola fra siste nummer av Interweave Knitting. Liljekonvall-mønster har jeg hatt lyst til å prøve lenge, og det er veldig morsomt å strikke og resultatet ser ut til å bli flott. Garnet jeg bruker kommer herfra: http://www.toftalpaca.co.uk/, og er noe så spesielt som engelsk alpakkagarn, spunnet utelukkende av alpakka fra dyr som ales opp i England. Kortreist garn med andre ord. Sett bort fra en del gress må jeg si meg veldig fornøyd med garnet så langt. Skjerfet skal bli avskjedsgave til min helt fantastiske veileder og universitetsvertinne her i England. Det er rart og vemodig å tenke på at det bare er drøye 3 måneder til vi skal trekke hjemover til Nord-Norge igjen. Selv om jeg gleder meg til å komme hjem også...

7 Comments:

  • Det ble en nydelig calorimetry, og spesielt fin fordi den var symmetrisk. Kledde Lerke godt :) Skjerfet du er begynt på blir lekkert, en skikkelig flott avskjedsgave. Misunner deg våren, her er det snø ennå og jeg så gradestokken nede i -10 så sent som i går! Kos dere og nyt den siste tiden i England.

    By Anonymous Elisabeth, at 11:51 PM  

  • Så fine farver til calometrien - den ser sød ud på Lerke.
    Her er der kun et par sneklatter tilbage hist og her og jeg glæder mig til forår. Den kommer jo tidligere i England som ligger noget mere sydpå - foråret i England må være meget anderledes end hjemme! Nyd den gode tid der kommer.

    By Blogger Lena, at 1:30 AM  

  • Nydelig strikketøy du har gående der, gleder meg til å se det fullført.
    Caloritmeyene her i huset er mye brukt nå på våren, sjønt.. våren her er ikke kommet så langt som våren hos deg.. Litt regn i dag hjalp litt på snøen, men ikke nok. Gleder meg til ordentlig vår!!

    By Blogger Hønehuset, at 7:30 AM  

  • Lækkert tørklæde alpakka garnet ser fint ud.

    By Anonymous Ulla, at 8:34 AM  

  • Så fin blogg du har! Rolig og fin i fargene, god å scrolle seg nedover i. Visste ikke du bodde i uk, tenker våren er kommet litt lenger der.

    Ser veldig lekkert ut det sjalet du strikker! Jeg har et lignende på pinnene, men for tida diller jeg mest med mindre prosjekter.

    Hilsen Mien (Retz på FP)

    By Blogger Mien, at 9:15 AM  

  • Flott calorimetry ;)
    Og det så jammen deilig ut med vår! Her laver snøen ennå ned :( Begynner å bli klar for snøsmelting og hestehover her nå.

    By Blogger Hege, at 9:00 AM  

  • Du er ikke tidligere fuglemamma vel?
    *undre seg*

    By Blogger Frk.Badegakk, at 5:50 AM  

Post a Comment

<< Home