Knittingbird's nest

Sunday, March 07, 2010

Søskengensere

Endelig! Sola skinner, jeg har overskudd, begge genserne og kameraet er i hus, så da var det duket for fotosession:
Storebror-genseren er strikket etter mønster fra Dale (utgått), mens Lillesøstergenseren er en kombinasjon av Nøstebarns standard raglangenser for 3-tr garn strikket med egenkomponert rundfelling og hette for å matche storebroren.

Begge genserene har altså hetter. Jeg har et litt anstrengt forhold til å strikke hetter. Det er stilig, det skjønner jeg, men jammen er det mye ekstra strikk og veldig ofte blir det bare en ekstra bul under jakken av det...
Garnet i Storebrorgenseren er altså Falk fra Dale, et superwashgarn. Jeg er ikke så veldig glad i superwash generelt, men har ikke prøvd dette garnet før, er spent på hvordan det holder seg.














Lillesøstergenseren er strikket i 3-tr garn fra Nøstebarn. Dette er garn jeg liker veldig godt, men med tanke på bruken burde det kanskje heller vært hun som fikk Superwash? Genseren har vært barnehagegenser i noen måneder, og har allerede vært vasket noen ganger. Som dere kan se er den per øyeblikket dekorert med ukjent materiale på magen, og moden for en ny vaskerunde...






Og til slutt, litt tilbehør, foreløpig bare til storebroren:

Enkel ribbestrikket lue i rester fra genseren.

















Sokker, strikket i det samme garnet som jeg brukte til lua mi tidligere i høst. Jeg hadde begynt på sokker størrelse meg, men var bekymret for om jeg ville få nok garn. Plutselig gikk det opp for meg at føttene til Hauk er nesten like store som mine nå, så hvis jeg strikket sokkene til han i stedet ville garnet rekke akkurat. Hauk ble veldig fornøyd med å få nye sokker, og jeg koste meg mye mer med strikkinga når jeg visste at jeg ikke måtte rekke den opp igjen til slutt. Regner med at disse er ca str 36. Og de er strikket på helt nye Harmony Wood pinner!









Sola skinner i Cambridge i dag, det er plussgrader og vårblomster i bedene. Og jeg har et nytt lite prosjekt på pinnene. Ha en fin søndag alle sammen!

7 Comments:

  • Det ble herlige søskengensere i nydelige farger. Min erfaring med Falk er at garnet holder seg veldig godt i vask. Vi har hatt gensere som er brukt av mange unger, og de er like fine. Morsomt med litt tilbehør også, og det er jammen rart når ungenes føtter begynner å nærme seg foreldrenes i størrelse! Min eldste på snart 15 bruker 45 i sko, og det har han gjort i 2 år nå. Malin på snart 11 bruker str. 40, og Jonas på 6 og et halvt bruker 35. Bare store sokker å strikke heretter ;)
    Nyt våren og det nye strikkeprosjektet...

    By Blogger Elisabeth, at 2:15 AM  

  • Fiiine bluser i glade farver. Man bliver i forårshumør. God søndag

    By Anonymous Ulla, at 7:48 AM  

  • Jeg elsker hættetrøjer og dine er nogle rigtig fine nogle af slagsen. De ser så kække ud på børn der render ud og leger (og så med matchende hue:-))
    Åhhhh, plusgrader - det har vi også haft i dag. Der er håb for at sneen der har dækket jorden i snart 3 måneder nu smelter. Sådan en snevinter har vi ikke sååå ofte, så nu må solen godt komme!

    By Blogger Lena, at 10:37 AM  

  • Så flotte gensere. Likte veldig godt guttemodellen, både fargene og fasongen. Det er vaskelig å finne pene gensere til gutter, det er lettere med jenter. :-)
    Ribbeluer er de luene som er mest brukt he i huset, og det samme med raggsokkene. Hjemmestrikket er best! Hihi.

    By Blogger Hønehuset, at 10:59 AM  

  • Takk for hyggelige kommentarer alle sammen.
    Malin, jeg falt for guttemodellen med en gang jeg så oppskriftsheftet. Jeg synes også det er vanskelig å finne fine guttegensere som både er litt morsomme å strikke og samtidig blir godt likt av mottakerne. Jo eldre han blir jo vanskeligere blir det jo i grunnen. Men desto morsommere når både mor og sønn er enig om at mønsteret er bra.

    By Blogger Knittingbird, at 1:54 PM  

  • Flotte gensere!!
    Her har eldstemann snart like store føtter som meg ;)

    By Blogger Hege, at 2:26 AM  

  • Ja hvad er det med de hættetrøjer? Min store har ikke ville have andet på de sidste 7 år... Han har også kæmpestore fødder, passer sko med sin far.. og er et hovede højere end mig. Så må man kigge op mens man bøst spørger om han har lavet sine lektier....
    Det er en vældig fin drengemodel, og fedt at han gerne vil have den på. Jeg behøver ikke strikke til min store :o(
    Fin detalje med det runde bærestykke på pigetrøjen!
    Heldige jer, forår.... her småsner det igen.

    By Anonymous Linda, at 3:43 AM  

Post a Comment

<< Home