Knittingbird's nest

Saturday, February 20, 2010

Jeg venter fortsatt...

...på å finne strikkeinspirasjonen min. Etter litt panikkstrikking i jula for å få ferdig matchende gensere til ungene har det vært helt tørke på strikkefronten. Med vinterlys og unger i barnehage og på skolen om dagen har det heller ikke vært lett å få tatt bilde av strikkeplaggene. Men overraskelsen, nemlig mitt eget strikkeplagg, har jeg på et vis klart å få avbildet.


Ikke lett å ta bilde av en svart jakke på meg selv, men her er noen vinkler på den:


Jakken er strikket etter følgende mønster fra Garnstudio: http://www.garnstudio.com/drops/mag/113/17/17-2.jpg . Garnet er SilkeAlpakka, og fargen er som dere ser svart. Garnet er veldig tungt og blankt. Det var deilig å strikke med, og deilig å ha på seg. Jeg har fulgt mønsteret ganske slavisk, men siden ermene er nokså korte i mønsteret brukte jeg det siste nøstet med garn som ble til overs til å forlenge ermene litt. De kunne kanskje fortsatt ha vært litt lenger, jeg synes det er upraktisk med en jakke som krever langermet genser under for at man ikke skal fryse...


Jeg valgte å bytte ut knappene med glidelås, bl.a. fordi jakken er nokså tettsittende og jeg liker ikke å få sprikende knappestolper over brystet. Ulempen med glidelås er at den er litt stiv øverst og klør mot huden, dessuten merker jeg at jakken gjerne vil sige litt mer nedover enn glidelåsen tillater... Alt i alt er dette en 50 % hit tror jeg. Kanskje derfor strikkeinspirasjonen lar vente på seg? Jeg klarer liksom ikke å finne noe jeg har lyst til å lage. Selv ikke innkjøp av disse herlighetene har hjulpet:
Harmony wood finnes nå i 20 cm strømpepinner. Jeg har kjøpt meg en pakning med 6 sett i størrelsene fra 2,5-5 mm. Men jeg har bare ikke noe jeg har lyst til å bruke dem til. Sukk...

4 Comments:

  • Så nydelig jakke du har laget til deg selv. Lurt å bytte ut knapper med glidelås når den skal sitte litt tight. Det må jeg huske.
    Strikkelysten forsvinner hs noen og enhver til tider, den kommer nok tilbake, når våren kommer, nye blader og kataloger og trangen til å skape kommer tilbake.

    By Blogger Hønehuset, at 3:28 PM  

  • En nydelig jakke til deg selv. Garnet du har brukt har jeg bare kjent på, er spent på hvordan det holder seg i bruk. Glidelås sitter gjerne litt finere enn knapper, men ulempen er som du sier at plagget siger litt mer enn glidelåsen. Får håpe jakken din ikke blir så lang da :)
    Blir morsomt å se genserene til ungene når du får tatt bilder av dem, jeg er fortsatt en tålmodig venter ;)

    Ha en fin kommende uke!

    By Blogger Elisabeth, at 11:47 AM  

  • Det er en rigtig fin trøje - den klæder dig rigtig godt. Jeg bruger meget sort selv, men synes det er så svært at se til at strikke i - særligt om vinteren. Men det færdige resultat bliver bare så flot.
    Og så kender jeg selv til det med ikke at kunne finde et projekt jeg rigtig har lyst til at strikke - derfor bliver det for mit vedkommende til en del småprojekter = mange strømper.

    By Blogger Lena, at 1:20 PM  

  • Så fin trøye!
    Supert å se den ferdig, jeg har spekulert i å bruke silkealpakkaen min i en sånn jeg også.

    Fin blogg du har, jeg fant deg på FP. :)

    By Blogger Guro, at 9:49 AM  

Post a Comment

<< Home