Knittingbird's nest

Saturday, November 28, 2009

Adventsfred



















Jeg har i hele høst tenkt på at jeg ville skrive et lite innlegg om balanse. Om å finne et likevektspunkt mellom en spennende og krevende jobb, å være til stede for ungene sine, ha tid til å være kjæreste med mannen sin og samtidig finne plass til å ta vare på seg selv med trening og noen stille stunder alene i hverdagen. Kanskje er det både et sunnhetstegn og litt symptomatisk at jeg mens jeg strever med denne balansegangen enda ikke har funnet tid til å skrive blogginnlegg om den... Denne uka gikk det hele ekstra over stokk og stein, fordi jeg skulle holde et seminarfremlegg på universitetet her i Cambridge og har brukt mye tid og krefter til å forberede meg og til å grue meg... Det gikk bra, men etterpå var jeg litt tom. I dag har jeg brukt hele lørdagen på å rydde langsomt opp i huset (legge på plass klærne som har blitt vasket i løpet av uka, re opp alle sengene som står og gaper resten av uka, plukke ødelagte ukeblad-leker ut av lekekurven til Lerke). Rydding kan være ganske meditativt, man rydder liksom hodet også. Denne høsten har gått så fort for meg. Ikke bare har det vært mye å finne ut av med skolestart, fremmed språk for ungene, litt sykdom, og mye jobbting for både meg og mannen. I tillegg er jeg litt sesongforvirret, for først varte sommeren en måned lenger enn vanlig, og så var det varm og fin høst i to måneder som jeg ikke er vant til å ha. Nå har vi fått grå og våt og kjølig høst her - i mitt hodet tilsier det oktober, men i morgen er det altså første søndag i advent! I mangel på nysnø og kulde har jeg kjøpt en vakker liten sammenplanting og hvite stearinlys på den lokale koop'en. I morgen skal vi tenne ett lys i adventstaken jeg har tatt med hjemmefra, og så skal jeg bake hvetekrans. Nybakt adventskrans første søndag i advent er en tradisjon fra mitt barndomshjem som jeg er veldig glad i.

Adventstid er julekalender og julegavetid også. I år har vi lagt lista lavt når det gjelder julekalendere. Det ble innkjøpt legokalender til Hauk og playmokalender til Lerke. Når det gjelder julegaver så slites jeg litt mellom å ikke ville ha alt for mye kjøpestress og å ikke ville ha hjemmelaget-stress heller. Jeg er ferdig med å panikkstrikke i hele desember for å gi bort hjemmelagede gaver til familiemedlemmer som jeg aldri er sikker på faktisk vil ha det de får. Den eneste gaven jeg helt sikkert vil lage i år er sokker til svigersøsteren min. Hun sendte nemlig mail tidlig i november og ønsket seg sånne tynne ullsokker. Da ble det plutselig morsomt å skulle kjøpe garn og finne fram pinner. Her er et underveisbilde - siden bildet ble tatt er den første sokken ferdig og den andre har kommet nesten så langt som på dette bildet, så jeg har håp om at jeg skal få sendt dem avgårde om ikke alt for lenge.



















Nå skal jeg drikke litt kamillete og strikke noen omganger før jeg legger meg.

Jeg ønsker alle blogglesere en fredelig advent!

5 Comments:

  • Det er jammen ikke enkelt å finne balansen i hverdagen, og hverdagen for deg er blitt helt forskjellig fra den vanlige.. Det er jammen forståelig at ting blir litt uvante i et nytt land...
    Sokkene du strikker blir skjønne, det blir nok en fin gave. Likte så godt fargene på nøstet.
    Håper at hvetekransen smakte og at det ble en koselig ettermiddag. Her har vi også tent lys og kost oss etter en travel førjulshelg med julegrantenning, marked, utstilling og familiekveld med underholdning....

    Ha en fin advent videre!

    By Anonymous Elisabeth, at 12:06 PM  

  • Sannelig et deilig innlegg. Et innlegg som viser litt sannhet kanskje? Hehe. Her er det bare en hjemmelaget julegave i år, og det er faktisk sokker.
    Vi kom hjem fra hytta i dag, så her er det ikke noe advent ennå. Må få gjort alt det i morgen tror jeg. HA en flott adventstid du også Vi har også gjort det enkelt i år, Med Clickits og legekalendere. (fra i fjor faktisk! Solgt ut til halv pris i januar!! knis)

    By Blogger Hønehuset, at 12:55 PM  

  • Jeg tror vi er fler som har det slik, det er ikke lett å greie alt og fortsatt ha tid til seg selv...Ha en fin adventstid!

    By Blogger Knitgirl, at 3:32 PM  

  • Goood jul fra meg!

    By Blogger Hønehuset, at 10:07 AM  

  • Regner med at dere kanskje er hjemme på juleferie siden det er så stille her inne .) Ønsker dere et riktig godt nyttår, og gleder meg til å følge bloggen videre i 2010!

    By Anonymous Elisabeth, at 2:41 AM  

Post a Comment

<< Home